Saz-speler Ilker Delener startte in januari 2014 zijn eigen muziekschool voor Turkse muziek en dans Stichting Amor. Onder de rook van de Muziekschool Amsterdam en de Meervaart, werkt hij aan een bloeiende muziekpraktijk voor Turkse traditionele muziek en instrumenten. Bij het concert Istanbul, metropool van oost en west (zaterdag 6 sept. 18 uur entreehal, gratis toegang) omlijst hij met een groep leerlingen van Amor het concert van kemençe-speelster en lid van het Atlas Ensemble Neva Özgen.

 

Wanneer maakte jij kennis met de saz?
Toen ik acht was, we hoorden op de basisschool dat iemand les zou gaan geven op saz. Samen met een paar vrienden ben ik gestart. Van daaruit is mijn liefde voor de muziek verder gegroeid. Ik ben blij dat er op school zo iemand was, misschien was ik er anders nooit aan begonnen, want bij mij thuis speelde of zong eigenlijk niemand.

Hoe is het idee van een eigen muziekschool geboren?
Belangrijk is natuurlijk in de eerste plaats dat je zelf goed bent in muziek, dat je je ontwikkelt, niet alleen in Turkse muziek. In Amsterdam West zijn zoveel culturen, daar klinkt echt van alles en nog wat. Ik ging steeds meer spelen, buiten saz speel ik keyboard, piano, darboeka, de Turkse fluit zurna. Vier jaar geleden begon ik les te geven in een buurthuis, we startten met een groepje van 10 man, nu zijn het er 50.

Vind jij het belangrijk dat kinderen van Turkse herkomst de muziek van die cultuur meekrijgen?
Ik heb geluk gehad dat er iemand langskwam om me dat te leren. Het is belangrijk om een zakcent mee te verdienen, maar vooral voor je ontwikkeling. Ik wil dat ook aan anderen aanbieden, zodat zij de muziek later ook weer kunnen doorgeven.

Kloppen er ook kinderen aan die geen Turkse roots hebben? Die gewoon die instrumenten leuk vinden?
Ik heb nu voor de ney een aantal inschrijvingen van Nederlandse personen. Maar dat zijn volwassenen.

Er zijn dus niet alleen kinderen bij jullie op school?
Om promotie te maken gebruiken we tot nu toe de social media, dat bereikt kinderen niet zo erg. Vanaf dit jaar gaan we ook naar de scholen toe en zal dat waarschijnlijk veranderen.

Met hoeveel docenten geef je nu les?
Het zijn dertien cursussen, een ervan wordt gegeven door een docent van de Muziekschool Amsterdam, hij speelt klarinet, is zelf Turks en geeft ook Turkse klarinet. De rest verzorgen wij.

Wat is verder de rol van de Muziekschool Amsterdam?
Door hen kunnen wij groeien en ontwikkelen. Ze ondersteunen ons met de ruimte, de faciliteiten, wat promotie en hun netwerk, en het theater de Meervaart is binnen handbereik.

Wat vind je van het idee achter het Atlas Festival?
Ik houd sowieso van initiatieven waar culturen samen muziek maken, daar doe ik zelf graag aan mee. Laatst speelde ik nog in een Arabisch project, daarvóór deed ik mee aan een jazzproject met Nederlanders en Armeniërs.
Toen ik de website van het Atlas Festival zag, al die culturen, sprak me dat erg aan. Het Atlas Ensemble ziet er ook uit als een echte familie, die Amor die zij hebben, die hebben wij ook!