Componist Felipe Noriega (1982) komt uit Mexico City, een van de grootste steden ter wereld. Hij houdt naast muziek van steampunk en speelgoed en maakte voor het Atlas Festival samen met Sarah Jeffery de kindervoorstelling De Klankstoomboot (7 sep 13.00 & 14.30). Maak kennis met Felipe.

Toen ik vijf jaar geleden naar Nederland kwam was dat zó’n contrast met wat ik tot dan toe had meegemaakt. Mexico City is een ‘monsterstad’ vol met mensen –meer dan 20 miljoen nu – vol gebouwen, beweging. Ik kwam hiernaartoe om aan het Conservatorium van Amsterdam mijn Master te doen, en was van plan me vooral te richten op live electronics, ik ging daarvoor studeren bij Jorrit Tamminga. Superverrast was ik door de culturele rijkdom hier. In Amsterdam heb ik mensen ontmoet uit alle uithoeken van de wereld en daar ontzettend veel van geleerd. Ook heb ik heel veel te danken aan Willem Jeths – hij heeft net de Amsterdamprijs gewonnen! – die mijn compositieleraar werd.

In 2010 won ik het Tromp Concours. Dat gaf een boost aan mijn zelfvertrouwen. Ineens zag ik in dat het het waard is om te vechten voor wat je mooi en leuk vindt om te doen. Dat was niet altijd makkelijk, ik werkte om mijn studie te betalen vijf dagen per week in restaurant Va piano naast het Conservatorium. Pas vorig jaar ben ik daarmee gestopt. Artistiek ging het eigenlijk vanaf het begin goed. Ik deed na het Tromp Concours nog een paar keer succesvol mee aan competities en langzamerhand kwam ik erachter hoe alles werkte in dit land.

Een van de redenen waarom ik steeds meer muziektheater ben gaan doen was dat ik trouwde met een choreografe. Ik deed de afgelopen 10 jaar al dingen in die richting, o.a. muziek voor haar werk, maar het gekke is dat in Mexico muziektheater als genre niet bestaat, er is niet eens een naam voor! Ik heb het hier ontdekt.

In Nederland aangekomen dacht ik ‘hedendaagse’ muziek te gaan schrijven, je weet wel Gaudeamus, live elektronica erbij, een partituur, een componist, een ensemble, zo dacht ik dat het moest. Maar ik voelde me daar helemaal niet prettig bij. Toen ik het muziektheater ontdekte, een nieuw soort opera, een geweldige mix van elementen, van muziek, beeld, licht, samenwerking in een team, ruimte voor experiment, viel alles pas echt op zijn plek.

In Mexico zou ik bovendien nooit gedurfd hebben zelf op te treden, hier wel! Ik leerde een robot te spelen [die ook voorkomt in De Klankstoomboot red.], en de elektronica daarvoor in te zetten. De perfecte manier om uit te vinden hoe expressief elektronica kan zijn. Ik deed de robot-act deze zomer zelfs in het Gaudeamus evenement The Mall of Sound in Hoog Catharijne in Utrecht. Zoiets zou vroeger voor mij ondenkbaar zijn geweest, ik was nogal streng, de partituur was heilig… Nu gebruik ik geen partituur meer, dat wil zeggen, mijn partituren zijn nu een soort stripboeken geworden, haha!

Over stripboeken gesproken, een belangrijk element in onze voorstelling voor het Atlas Festival, is steampunk. Ik zocht voor de voorstelling natuurlijk naar iets waarmee ik kinderen kan boeien. In de eerste plaats heb ik daarvoor mensen bij elkaar gezocht die er verstand van hebben: de Noorse regisseur Ingrid Askvik, mimespeler Felix Schellekens en uiteraard goede vriendin en collega Sarah Jeffery, iemand met wie ik muzikaal op één lijn zit en die verstand heeft van kinderen. Ze is gewend in de Klankspeeltuin van het Muziekgebouw groepen van 30 kinderen te ‘handelen’.

En ja, die steampunk, ik houd daar gewoon zelf heel erg van! De esthetiek die erbij hoort, de thema’s, speelgoed en technologie, cowboys, piraten, treinen, elektriciteit, echt helemaal mijn ding. Dit is eigenlijk een geheim: mijn vrienden kijken series, maar ik kijk het liefst [steampunk] tekenfilms!

De musici van het Atlas Ensemble en hun traditionele instrumenten staan in de voorstelling voor de landen, de culturen waar ze vandaan komen. Hoe ze eruit zien, de klanken en het type muziek dat ze spelen, ze zijn eigenlijk als een vlag, ze zeggen heel veel over de cultuur en de geschiedenis.

De andere personages uit de Klankstoomboot zijn niet van deze wereld. Ze proberen de instrumentalisten te leren kennen, want ze moeten de motor van hun schip repareren, en zijn daarvoor op zoek naar klank. Waar zij vandaan komen, draait alles namelijk om geluid. Zoals bij ons de machines op batterijen en elektriciteit lopen, vaart de Klankstoomboot op geluid.

 

Atlas Festival, De Klankstoomboot (6+)
Zo 7 sep 13.00 & 14.00 uur
Muziekgebouw aan ’t IJ, Kleine zaal (verzamelen in de Entreehal)
Flyer A5 .pdf >

Ook voor kinderen tijdens het Atlas Festival: Interactieve workshops (6+) in de Wereldklankspeeltuin
Za 6 sep 16.00 uur, Zo 7 sep 15.15 uur